Το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε ξεκινήσαμε με την ομάδα μου την ομαδική εργασία του μαθήματος, σύμφωνα με την οποία πρέπει να αναδομήσουμε ένα χώρο/ σχέδιο μαθήματος ή οτιδήποτε άλλο διαλέξουμε με βάση τις αρχές του Σχεδιασμού (Μάθησης) Για Όλους.
Αφού αποφασίσαμε τι θα αναδομήσουμε και σχεδιάσαμε τον τρόπο με τον οποίο αυτό πρέπει να παρουσιαστεί, ξεκινήσαμε να εφαρμόζουμε τα όσα είπαμε, ή τουλάχιστο να προσπαθούμε να τα εφαρμόσουμε, μένοντας όσο το δυνατό πιο πιστοί στον αρχικό μας σχεδιασμό. Ο λόγος που αποφάσισα να αναρτήσω μια δημοσίευση για το συγκεκριμένο θέμα είναι για να μοιραστώ τις εμπειρίες μου από το κομμάτι του σχεδιασμού μέχρι το σημείο που έχουμε φτάσει...
Πραγματικά, θέλοντας να συμπεριλάβουμε όσο το δυνατό περισσότερες αναπηρίες, ώστε να το κάνουμε όσο το δυνατό πιο προσβάσιμο σε όσο το δυνατό μεγαλύτερη μερίδα πληθυσμού γίνεται, αρκετές φορές συναντήσαμε πολλά εμπόδια αφού κάποιες επιλογές από μόνες τους αναιρούσαν άλλες κι έπρεπε να πάμε ξανά ένα βήμα πίσω για να δούμε που πρέπει να γίνει η αλλαγή ή που θα μπορούσε να προστεθεί κάποια επιπλεόν επιλογή για να εξυπηρετεί κάτι το οποίο η μέχρι τώρα "κατασκευή" μας αδυνατούσε να συμπεριλάβει.
Κι αυτό έγινε όχι μια και δυο φορές, αλλά αρκετές φορές προχωρώντας, αφού για τη δημιουργία ενός τέτοιου υλικού πρέπει να είσαι συνεχώς σε διερεύνηση και συνεχή αναστοχασμό. Αυτό που μου έκανε εντύπωση και ήθελα να μοιραστώ, ήταν το πόσο δύσκολο είναι τελικά να επιδιώξεις να καλύψεις ένα ευρύ φάσμα ανθρώπων, ώστε το τελικό σου προϊόν να είναι στ' αλήθεια προσβάσιμο.
Μέσα σ' όλη αυτή τη διαδικασία κατάλαβα γιατί το κομμάτι του Σχεδιασμού Για Όλους και ειδικότερα το κομμάτι του Σχεδιασμού Μάθησης Για Όλους ήταν και θα παραμένει ένα σημείο που θα συνεχίσει να αποτελεί πρόκληση από μόνο του. Γι αυτό και θα συνεχίσει ν' αποφεύγεται με δικαιολογίες όπως γινόταν μέχρι τώρα. Και κατ' επέκταση, γι αυτό είναι σημαντικό, ειδικά στο κομμάτι της μάθησης, οι εκπαιδευτικοί να έχουν υλικό και βοήθεια για να μπορούν να σχεδιάζουν το μάθημα τους, συμπεριλαμβάνοντας σε αυτό όσο περισσότερες ομάδες ατόμων είναι εφικτό.
Η προσωπική μου άποψη είναι ότι, ακόμα κι αν καταφέρουμε να ευαισθητοποιήσουμε τους εκπαιδευτικούς σ' ότι αφορά τα παιδιά με αναπηρία και την εκπαίδευση που δικαιωματικά τους ανήκει στη γενική τάξη, ακόμα και τότε θα υστερούμε σε γνώσεις και υπόβαθρο, αφού τα προγράμματα που απαιτούνται για την κατασκευή πραγματικά προσβάσιμων υπηρεσιών ή προϊόντων απαιτούν από μόνα τους εξειδικευμένες γνώσεις χειρισμού ή/και λειτουργίας. Οπότε, ακόμη και την καλή θέληση να έχουν οι εκπαιδευτικοί, έχουμε ακόμα νομίζω αρκετά βήματα να διανύσουμε προκειμένου να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα, που θα είναι φυσικά η Ενιαία Εκπαίδευση και το Ενιαίο Σχολείο για Όλους!
Γι αυτό είναι και τόσο σημαντικό κατά την άποψη μου να υπάρχει διαθέσιμο υλικό το οποίο ο/η εκπαιδευτικός να μπορεί να χρησιμοποιήσει. Είναι νομίζω καταλυτικός παράγοντας στην επιτυχία του θεσμού της ένταξης αυτό, αφού θα αναγκάσει κάποιους να αφήσουν στην άκρη δικαιολογίες του τύπου δεν γνωρίζω πως και δεν ξέρω κλπ κλπ και ν' αρχίσουν να δίνουν στο Σχεδιασμό Μάθησης Για Όλους την πρέπουσα σημασία που του αρμόζει...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου